Der svedes foran AudacityDialogen klippes til

Lydworkshop med 6. klasse fra Kildegård Privatskole. De er troppet op på Gentoftegade Bibliotek kl. 9 om morgenen for at lave lydsporet til deres stop motion-film, som de lavede med børnebibliotekar Peter Nordahl dagen før. Der skal findes passende lydrekvisitter, speakerstemmer, lydsteder m.m., som kan ‘illustrere’ og understøtte historierne i deres korte animationsfilm.

Efter en indledende lydquiz, bliver der drønet rundt med lydoptagere og mikrofoner. Knoklet ud og ind af bibliotekets hoveddør, over gaden til springvandet nede på pladsen, ned til søen for at optage ‘hav’, ind i biblioteket igen og nedenunder, hvor rummet til toiletterne fungerer som støjfrit lydstudie. Pludselig bliver den gamle dame, der snakker med den rare biblioteker, en ret irriterende støjkilde. Og der bliver tysset på dem fra klassen, som står helt nede i den anden ende af lokalet.

Lydoptagelse kræver ‘absolut tystnad’.

“Hvor finder vi lyden af glas, der bliver smadret?”, spørger nogle, og andre svarer: “Jeg tror nok nogen havde noget is med hjemmefra…”, – og det havde de! I et hjørne med bogreoler, er nogen i gang med dramatiske dialoger og fingeret kvælertag. Andre har pustet ind i mikrofonen og lavet den perfekte rumraket-‘take off’-lyd.

Klokken nærmer sig 11, og det er tid til at redigere lydene i lydprogrammet Audacity, og herfra uploade dem til film-redigeringsprogrammet Film-X og placere dem til de rigtige filmsekvenser. Lydredigeringsdelen til Film-X gør modstand, er noget besværlig og mangelfuld. Man kan ikke rigtig redigere lydene, når de først er kommet ind i Film-X programmet. Og så crasher programmet ind imellem – og så er det forfra.

Men 6. klasse er tapre og tålmodige. Klokken 13.15 er alle stop motion-film med lydspor færdige, og bliver fremvist under pift, grin og klapsalver i den lille filmbiograf nedenunder biblioteket. Klokken 14 er dagen omme og 6. klasse cykler hjem med fornemmelsen af billede og lyd i fingrene. Man kunne sagtens have brugt de præfabrikerede lyde og loops, som følger med programmet. Det er bare federe, når man kan genkende sig selv, hinanden og alle de lyde man har arbejdet så hårdt på at få i kassen. Med andre ord, lavet sit eget lydspor til sin egen film.

Stort tak til 6. klasse, lærer Anne Skytte og børnebibliotekar Peter Nordahl – det gør vi bare igen!