Workshop for børn og unge

Vi kender alle sammen problemet med larm i klassen. Nogle larmer, andre råber op for at overbevise dem, der larmer om, at de ikke skal larme. Og så er der dem, der helt opgiver, og smider lyd i ørerne – for at få ro… Alle har opmærksomheden alle andre steder end der, hvor den skulle være – på læringen.

Problemet er et lydligt problem, og kan løses ved at træne lydbevidstheden hos eleverne.

LYDVÆRK STRUER 2

For lyd er ikke kun noget, der foregår over tid. Lyd siger også noget om rummet vi befinder os i. Om de ting, mennesker, handlinger og hændelser, der befinder sig og udspiller sig i dette rum.

Til hvert lydrum knytter sig en bestemt social adfærd, som er tillært, og som – hvis den bliver bevidstgjort – kan laves om på. Simpelthen ved at gøre eleverne bevidste om hvilket lydrum de selv er med til at skabe. Og, gennem forskellige lydøvelser, lade dem finde frem til det lydrum for læring, som fungerer bedst for dem.

Disse øvelser handler dybest set om lydbevidsthed. Bevidstheden om, hvordan forskellige lydrum påvirker os, i hvilke lydrum vi har det bedst, og hvordan vi kan lave om på lydrummene ved at ændre vores lydlige adfærd i dem.